Læsning

Nordjyllands

Akademi

Forløb i læsning

Forløbet i læsning henvender sig til elever, som ønsker at blive bedre læsere.

 

 

Målsætning

Målet er, at eleverne ved slutningen af forløbet kan skelne mellem skøn- og faglitteratur. Eleven opnår læselyst, forbedrer læseforståelsen og forøger læsehastigheden.

 

 

Forventninger til deltageren

Eleven og forældre er indforstået med:

  • En udvikling kræver læsning, meget læsning mellem camps
  • Positiv indstilling og aktiv deltagelse på camps
  • Eleven møder velforberedt til camps og opfølgninger - medbringer bog og logbog
  • Forældreopbakning
  • Biblioteksbesøg under forløbet
  • Der foretages læsetests under og efter forløbet

 

 

Fokusområder og indhold

1. camp

På den første camp arbejdes der med motivation. Hver enkelt elev får en læsesamtale, hvor læseniveau fra test og samtalen danner udgangspunkt for en beskrevet målsætning for hver enkelt elev.

 

2. camp

På den anden camp arbejdes der med faglig læsning og strategier for denne. Desuden arbejdes der med at gøre eleverne nysgerrige på sproget og udvikle deres ordforråd.

 

3. camp

På den tredje camp sættes der mål for elevens videre læsning, så læsningen fortsat udvikler sig. Til at støtte den fortsatte læsning, laves der en evalueringssamtale på campen med hver enkelt.

 

 

Forberedelse

Elever behøver ikke forberede sig fagligt inden forløbet på Nordjyllands Akademi. Vi er af den overbevisning, at det er svært at forberede sig til noget, som man ikke helt ved, hvad indebærer. Derfor er læseforløbet planlagt sådan, at undervisningen tager udgangspunkt i den enkelte elevs færdigheder, når undervisningen starter på første camp.

Dog forventes det, at eleven har sat sig ind i programmet for weekenden samt medbringer alle ting fra pakkelisten.

 

Find os

Vendiavej 7

9800 Hjørring

 

CVR: 38201409

Kontakt

Louise Høibjerg

Projektkoordinator

mail: loh@hpr.dk

tlf.: 60 15 96 66